Catre,
CONSILIUL CONCURENTEI
Piata Presei Libere nr.1, corp D1, sector 1, Bucuresti,
cod postal 013701, Oficiul Postal nr.33
Subscrisa FEDERATIA SINDICALA HIDROELECTRICA HIDROSIND, cu sediul in Bucuresti, str. C-tin Nacu, nr. 3 sector 2, in calitate de organizatie sindicala reprezentativa la nivelul SC HIDROELECTRICA SA, prin prezenta va solicitam sa dispuneti comunicarea rezultatului investigatiei efectuate de institutia dumneavoastra in cazul concentrarii economice determinate de adoptarea OUG nr. 128/08.10.2008 privind unele masuri de reorganizare a sectorului energetic prin preluarea de catre Societatea Comerciala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice „Electrica” SA a unor pachete de actiuni.
Prin OUG nr. 128/2008, capitalul social al „Electrica” SA se majoreaza cu aportul Statului prin AVAS reprezentand intregul pachet de actiuni nominative detinute de Stat la „Hidroelectrica” SA, „Complexul Energetic Rovinari”SA si „Complexul Energetic Turceni” SA.
In opinia noastra, OUG nr. 128/2008 cade sub incidenta prevederilor art. 5, 6, 11 din Legea nr. 21/1996 astfel cum a fost modificata si completata.
Consideram ca, odata ce SC HIDROELCTRICA SA va fi detinuta de catre o societate comerciala de pe piata de energie electrica, modul de administrare si conducere va fi unul inadecvat, intrucat societatea, in calitate de proprietara, va dispune de ea in functie de interese conjuncturale.
Prin ponderea ridicata a celor 3 producatori de energie electrica (peste 50%) concentrata in mainile unui singur furnizor de energie electrica, care va putea decide in conformitate cu prerogativele sale de proprietar, se creeaza premisele unui abuz de pozitie dominanta pe piata de energie.
Prin transferul pachetelor de actiuni detinute de stat la SC HIDROELECTRICA SA, precum si la ceilalti doi agenti economici inclusi in actul normativ, in proprietatea unei alte persoane juridice, ca entitate de sine statatoare, se cauzeaza o tulburare insemnata a bunului mers al economiei nationale in general, respectiv al pietei de energie electrica, aducandu-se o atingere insemnata concurentei pe piata relevanta.
Prin concentrarea pe verticala, furnizorul si distribuitorul SC ELECTRICA SA va detine controlul asupra mai mult de 50% din productia de pe piata energiei electrice, avand posibilitatea de a influenta pretul energiei electrice pe piata, tinzandu-se la o fixare concertata a preturilor, a conditiilor comerciale, precum si la un control asupra productiei, cu efect direct asupra beneficiarilor finali, adica asupra consumatorilor. Astfel, cei trei producatori si distribuitori preluati, vor da energia electrica produsa de ei catre SC Electrica SA la un pret fixat de aceasta societate, care va controla si accesul celorlalti competitori de pe piata relevanta la energia produsa de acesti producatori, detinand un control absolut asupra contractelor incheiate de societatilor preluate si limitand accesul acestora pe piata.
Practic, ne aflam intr-o situatie de exploatare a starii de dependenta in care se afla producatorii a 50% din energia electrica de pe piata, in sensul art. 6 din Legea 21/1996, fata de agentul economic Electrica SA, lider pe piata nationala a serviciilor de distributie si furnizare a energiei electrice, (detine o pondere de 10 % pe furnizare de energie electrica si de 39% de distributie), al carei capital va fi majorat cu actiunile Statului la „Hidroelectrica” SA, „Complexul Energetic Rovinari”SA si „Complexul Energetic Turceni” SA.
Astfel, agentul economic dominant Electrica SA va fi in situatia de a impune celor trei producatori pretul la care va prelua de la acestia energia electrica pe care o produc, fara teama ca acestia vor putea sa se indrepte catre alti concurenti de pe piata pentru o oferta mai buna, avand totodata posibilitatea de a limita investitiile din cadrul celor trei societati asupra carora detine controlul.
De asemenea, in analiza situatiei rezultate in urma adoptarii Ordonantei de Urgenta 128/2008, va rugam sa cenzurati si dispozitiile legii 143/1999, intrucat din punctul nostru de vedere ne aflam in situatia restrictionarii concurentei sub forma acordarii unui ajutor de stat. Astfel, consideram ca in cauza nu se regasesc conditiile impuse de catre Uniunea Europeana cu privire la exceptiile posibile in anumite circumstante, respectiv dreptul de a acorda un ajutor in vederea facilitarii dezvoltarii unor anumite activitati, ci doar se urmareste avantajarea directa a SC Electrica SA, ca societate de sine statatoare, avand chiar consecinte negative atat pe piata energiei electrice cat si la nivel macroeconomic, datorita naturii si ponderii acestei piete asupra celorlalte activitati.
Va rugam ca, in luarea deciziei, sa aveti in vedere toate aceste considerente si va solicitam sa dispuneti comunicarea rezultatului investigatiei efectuate de institutia dumneavoastra in cazul concentrarii economice determinate de adoptarea OUG nr. 128/08.10.2008, la sediul nostru din BUCURESTI, STR. C-TIN NACU, NR. 3, SECTOR 2.
FEDERATIA SINDICALA HIDROELECTRICA HIDROSIND