Nu e nevoie să justificaţi solicitarea modificării normei de personal. Este evident că e importantă, şi foarte necesară. În condiţiile în care o bună parte din personalul de exploatare a refuzat în scris să mai presteze ore suplimentare (e dreptul lor), şi o altă mare parte din cei rămaşi sunt persoane de peste 50 de ani, care au început să aibă tot mai multe probleme de sănătate şi să intre în concedii medicale, probleme fireşti având în vedere condiţiile în care lucrează de peste 30 de ani, s-a ajuns în multe cazuri în situaţii absolut imposibile, în care nu mai poţi găsi variante viabile şi legale de acoperire a tuturor posturilor de tură în fiecare zi. Chiar şi o simplă ieşire la pensie poate produce probleme insurmontabile în completarea turei, pentru că angajarea unei persoane pe postul rămas liber poate dura mai multe săptămâni sau chiar luni, iar după angajare există o perioadă de formare de minimum 3 luni, perioadă în care persoana respectivă nu poate fi programată legal în postul de tură respectiv.
Dar sunt destule probleme importante şi în zona personalului TESA, pe care le-am enumerat anterior. Rezolvarea lor nu implică cheltuieli suplimentare majore pentru administraţie, dar tocmai din acest motiv ar exista şanse să poată fi acceptate. Cunosc persoane foarte calificate, cu experienţă de peste 35 de ani în Hidroelectrica, care se află către limita inferioară a benzii lor de salarizare (una din ele, adjunct şef serviciu, are de exemplu penultimul salariu din întreaga sucursală unde lucrează, din banda E). În plus mai există şi acele inechităţi şi discriminări evidente între personalul de la Executiv şi cel din teritoriu.
După părerea mea, toate solicitările care e posibil (şi probabil) să producă opoziţie din partea administraţiei trebuie puse pe masă de la început, altfel riscul ca ele să nu mai poată fi discutate şi acceptate ulterior este foarte mare. Nu prea poţi să negociezi preţul de vânzare al unei maşini, şi după ce ai ajuns la o înţelegere, la final să spui că mai vrei şi un rând de anvelope noi, comenzi audio pe volan şi tracţiune integrală, în acelaşi preţ. Pentru administraţie chiar şi creşterea salariului a 3 persoane poate fi un motiv de refuz.
În altă ordine de idei, am auzit şi varianta în care administraţia doreşte să includă o pauză de masă în programul de lucru, pentru a rezolva în acest fel problema "sfertului de oră" pentru schimbul de tură. Adică pauza de masă acoperă integral şi chiar depăşeşte perioada schimbului de tură. Aşa cum s-a întâmplat cu zilele de concediu suplimentar, care s-au redus pentru asigurarea normei 5.0 şi pentru "echitate" s-au redus şi zilele de concediu suplimentar la TESA care lucrează în centrale, deşi acestea din urmă nu afectau costurile în nici un fel, mă aştept ca dacă se va impune pauză de masă la tură (pentru rezolvarea sfertului de oră) să fie inclusă "pentru echitate" şi o pauză de masă la personalul TESA, şi să fie prelungit astfel programul de lucru la toată lumea. Sper că nu se va ajunge la asta.
În rest, "bănuielile" se vor risipi (sper) atunci când vom primi de la liderii locali de sindicat o copie a proceselor verbale ale negocierilor, din care să rezulte ce a solicitat sindicatul în fiecare etapă a negocierilor şi care a fost rezultatul final. Sper că conţinutul acestor documente nu va fi considerat strict confidenţial şi accesibil numai "celor aleşi" să-l vadă.
De avansarea cu teste grilă nu mai spun nimic, că n-are rost, că s-a vorbit destul fără nici un rezultat. Vreau doar să subliniez că procedura aplicată în acest an a fost un dezastru, care a avut ca efect umilirea şi demotivarea personalului, care nu doar că n-a primit avansare, ci în plus i s-a demonstrat cât este de incompetent pe postul unde lucrează. E o minune faptul că centralele mai funcţionează şi produc energie conform programului, de atâţia ani, cu un personal care s-a dovedit, cu câteva excepţii, "lemn" la toate capitolele, la examenul de avansare. Cazurile destul de rare unde s-a obţinut notă de trecere s-a datorat în cele mai multe cazuri tot "şefilor răi, incompetenţi şi subiectivi", care i-au ajutat cum s-a putut, mai ales când ei au făcut întrebările. Dar nu toţi au avut noroc să aibă astfel de şefi şi manageri "răi".
Ca să nu mai vorbim de fondurile de avansare, "împărţite" în culise, pe sub masă, fără nici o transparenţă. Nici după ce s-a terminat examenul, cei (puţini) care au luat notă de trecere nu ştiau care e fondul şi pentru câte persoane ajunge. Nici măcar managerii nu ştiau nimic. La TESA trebuia să te înscrii la examen înainte să ştii care e tematica şi bibliografia (?!?) şi fără să ştii pentru ce concurezi (pentru câte persoane există bani la nivel de departament).
Ne-am bătut joc de oameni, i-am umilit şi i-am lăsat tot cu buzunarele goale.