Domnule Robu, vă răspund atât cât pot şi eu să aflu din sursele disponibile pe net (site-ul oficial Hidroelectrica - Relaţia cu acţionarii - Documente AGA şi Monitorul Oficial), surse la care aveţi acces şi dvs:
Atât participaţia la profit, cât şi indexarea de 10% promisă şi fondul de avansare pentru 2019 nu pot fi acordate/folosite decât după aprobarea "Bugetului de venituri şi cheltuieli Hidroelectrica pentru anul 2019". Această aprobare parcurge conform legii următoarele etape:
1. Propunerea de buget aprobată de Directorat, rezultată (pe zona cheltuieli de personal) şi ca urmare a negocierilor cu sindicatul
2. Avizarea bugetului (în ansamblul lui, inclusiv cheltuieli de personal) de către Consiliul de supraveghere.
3. Convocarea AGA în vederea aprobării bugetului, urmată de hotărârea AGA de aprobare.
4. Transmiterea bugetului, împreună cu avizul CS şi aprobarea AGA, către Ministerul Energiei.
5. Aprobarea bugetului de către guvern, prin Hotărâre de guvern publicată în Monitorul Oficial.
Abia după pasul 5 se pot pune în practică indexările, participaţia la profit şi avansările.
Anul trecut de exemplu hotărârea de guvern a apărut pe 18.04.2018.
Anul acesta, din câte ştiu eu (dar nu am surse oficiale, aşa că nu sunt sigur) suntem în prezent la pasul 2 (CS a avizat bugetul)
Ceea ce este cert (conform documentelor AGA de pe site-ul Hidroelectrica) este faptul că nu s-a convocat până acum o şedinţă AGA care să aibă pe ordinea de zi aprobarea bugetului. Nu cunosc motivele blocajului şi nici cine este vinovat pentru aceste întârzieri (CS-ul sau Ministerul Energiei, care controlează atât CS cât şi AGA), dar oricum Directoratul a semnat documentele şi le-a transmis către CS pentru parcurgerea paşilor birocratici enumeraţi mai sus. Restul sunt speculaţii.
Până nu vom vedea în Monitorul Oficial HG-ul de aprobare a bugetului, nu vom beneficia de nimic (suplimentar faţă de salarii). Iar până nu vom vedea pe site-ul HE convocatorul AGA cu acest subiect, n-are cum să apară nici HG.
Pentru întrebarea a doua, avansările de anul trecut, răspunsul e simplu: bugetul anului trecut nu a cuprins fonduri pentru avansare (pentru că s-a făcut o indexare mai substanţială şi n-au mai fost bani), aşa încât pentru a se acorda totuşi avansări şi în anul 2018, fără să depăşim bugetul la capitolul cheltuieli de personal, s-a aşteptat până la sfârşitul anului pentru a vedea ce fonduri au rămas necheltuite la acest capitol, ca să fie folosite în acest scop. În plus, pentru că avansările se dădeau doar pentru 1 lună (sau mai bine zis o săptămână, în decembrie) din fondurile anului 2018, s-au putut da avansări mai substanţiale decât dacă s-ar fi dat pe 6-7 luni cum prevede CCM. Aceeaşi sumă împărţită la multe luni ar fi dat o valoare foarte mică (procentual) a avansării. Pe de altă parte, avansarea odată acordată în 2018, chiar şi pentru o fracţiune de lună, continua fără probleme în 2019, deoarece era vorba de bugetul anului următor.
Acesta a fost mecanismul care a determinat acordarea avansărilor cât mai aproape de sfârşitul anului, a fost o metodă de a da avansări cât mai substanţiale doar din suma necheltuită din capitolul cheltuieli cu personalul, fără să depăşim bugetul pe 2018. Faptul că s-a dat fără examen, asta a decis sindicatul, din multe motive. Eu oricum sunt de părere că metoda cu examen nu este potrivită, am avut la vremea respectivă mai multe postări în acest sens, n-are rost să le reluăm acuma.
De ce numai 500 din 3000? Să nu uităm că avansările nu sunt indexări. Indexarea se dă la toată lumea, avansarea (ca şi primele) sau dau numai unei părţi din salariaţi, nu la toţi. Avansarea este fixată în CCM la valoarea de 10%. Dacă s-ar da la toată lumea, ar fi indexare de 10%, nu avansare, şi n-ar mai avea rost examenul sau evaluarea performanţelor.
Cum se aleg cei 500 din 3000? Anul trecut au fost aleşi de managerii de departament (pentru cei cu subordonare operativă) şi de directorii de sucursale, la propunerea şefilor de secţie şi de centrale, pentru cei din exploatare. Anul acesta ar trebui să fie cu examen, cum a propus sindicatul. Subiectele la examen le fac tot şefii (de compartiment sau de departament). Până la urmă aşa este peste tot în lume, la privat sau la stat, avansările depind într-un fel sau altul de şefii de compartiment, este iluzoriu şi utopic să crezi că se poate inventa o metodă pur obiectivă de a evalua munca unui salariat fără să conteze părerea şefului direct (contează munca, nu doar competenţele teoretice, că poate omul ştie multe dar nu vrea să facă nimic, sau poate testul teoretic nu este edificator pentru domeniul de competenţă al omului)
Acum judecaţi şi dvs, asta este situaţia, cine este de vină? Lucrurile nu sunt niciodată aşa simple, alb şi negru. Se pot reproşa multe şi sindicatului, şi adminstraţiei, şi CS-ului sau Ministerului (care sunt controlate de guvern). Şi de fapt ceea ce contează este ce putem face, noi ăştia mici, pentru a schimba ceva în bine?
Eu personal nu am nici soluţii miraculoase care să depindă direct de noi, nici speranţe pentru viitor, cel puţin până ies eu la pensie. Iar pentru copii noştri, soluţia mea este să-i lăsăm să plece afară din ţară, la o viaţă mai bună. Nu e patriotic, dar pe de altă parte ce vină au aceşti copii că s-au născut în această ţară, şi ce drept avem noi să le sacrificăm viitorul?