E simplu să arăți cu degetul spre statul paralel, cumetrii politice sau conspirații mondiale când de fapt vinovații sunt printre noi, îi salutăm și le zâmbim zilnic.
E simplu să arăţi cu degetul "vinovaţii" care sunt printre noi. Se pot imputa destule liderilor de sindicat, am şi făcut-o cu mai multe ocazii. Dar în acest caz concret, al primelor de vacanţă, sindicatul chiar nu are nici o vină. Nici măcar administraţia, care este obligată să respecte legile în vigoare, aşa cum e obligată să facă apel pentru orice proces pierdut în primă instanţă (altfel apare un "prejudiciu" care poate fi imputat Directoratului).
Nu e vorba nici de conspiraţii mondiale, nici de "statul paralel". În acest caz concret, cauza pierderii primelor de vacanţă este mai mult decât evidentă:
La 30 iunie 2017 a intrat în vigoare OUG 46/2017, adoptată de guvernul Tudose, prin care s-a stabilit că în perioada 1 iulie 2017 - 30 noiembrie 2018 se va acorda o singură primă de vacanţă exclusiv sub formă de vouchere, în valoare de 1450 lei. Totodată, s-a stabilit că societăţile cu capital majoritar de stat nu vor mai acorda prime de vacanţă decât sub formă de vouchere, în acelaşi cuantum.
La 10 iulie 2018 a fost adoptată Legea 165/2018, care a stabilit că începând cu 1 ianuarie 2019 prima de vacanţă se acordă sub formă de vouchere, valoarea maximă anuală pentru un salariat fiind de 6 salarii minime brute pe ţară. Dar în aceeaşi lege, la art.31 alin(3), se stabileşte că în cazul operatorilor economici definiţi de OUG 26/2013 (adică noi, societăţile cu capital majoritar de stat), aceştia pot acorda maxim un salariu minim brut pe ţară anual pentru fiecare salariat, sub forma voucherelor de vacanţă.
La 13 decembrie 2018 a intrat în vigoare OUG 107/2018, adoptată de guvernul Dăncilă, care modifică prevederile Legii 165/2018 (adoptată cu câteva luni mai înainte), în sensul că nu se mai dau 6 salarii minime brute pe ţară, ci numai unul, şi nu este salariul minim brut pe ţară, ci doar suma de 1450 lei. Aceste prevederi sunt valabile până la 31 decembrie 2020. (asta dacă nu mai apar vreo 2 legi şi vreo 5 ordonanţe care modifică modificarea modificării).
Ce vină are sindicatul pentru adoptarea tuturor acestor ordonanţe de către guvernul României, aruncând la coş CCM-uri în vigoare şi discriminând personalul care n-a apucat să-şi ia concediu? Cine e vinovat pentru limitarea dreptului la grevă, care nu este posibilă pe perioada de valabilitate a CCM?
Iar acum, dacă justiţia care începe să fie timorată de această "luptă cu statul paralel" a dat dreptate administraţiei (sau mai bine zis guvernului), ce ar trebui să facem? Să declanşăm o grevă ilegală, prin care să revendicăm anularea unei hotărâri judecătoreşti, sau modificarea unor acte normative în vigoare? Ce om întreg la minte poate să-şi închipuie că am putea anula o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, sau o ordonanţă de urgenţă, prin grevă "spontană" (conflict de muncă nu poate fi declanşat în mod legal).
Aşa că putem vota în continuare aceşti politicieni minunaţi, care cresc pensiile şi salariile, şi apoi să ne văicărim sub anonimat şi să găsim vinovaţii "printre noi".