La mulţi ani tuturor, şi să aveţi un an cât mai bun!
Am făcut o comparaţie între grila Mercer din primăvara acestui an şi cea negociată în final.
Rezultatul este evident o îmbunătăţire substanţială, în special (de fapt, aproape exclusiv) pentru posturile din exploatare:
Au trecut într-o bandă superioară (o bandă în plus) de salarizare: maşinist instalaţii hidrotehnice, electrician instalaţii baraj, agent hidrotehnic, electrician staţie pompe ecluză, maşinist turbine, electrician servicii interne, electrician staţie, electrician agregate, electrician şef tură, electrician camera de comandă, subinginer, şef atelier, dispecer hidroamenajare, dispecer energetic, şef secţie.
Au trecut cu două benzi mai sus: maşinist servicii auxiliare, şef cabinet (singura funcţie non-exploatare).
Au scăzut cu o bandă în jos: magaziner, ajutor bucătar, ospătar, barman, primitor distribuitor.
Grila Mercer finală (cu sporurile neintroduse în salariul de bază) în raport cu grila negociată în varianta cu sporurile introduse nu prezintă diferenţe substanţiale. Valorile maxime ale benzilor sunt uşor mai mari în varianta finală, inclusiv la funcţiile de conducere, dacă socotim sporul de fidelitate şi indemnizaţia de conducere care acum se vor aplica peste maximul benzii acestor funcţii. O uşoară scădere este la banda L (manageri departamente, directori sucursală), dar nesemnificativă.
Ce mi se pare profund în neregulă în această grilă Mercer finală este înghesuirea tuturor funcţiilor TESA de execuţie, cu studii superioare, în banda E, fără să se facă nici o distincţie între persoane debutante, fără vechime şi experienţă, şi persoanele cu peste 30 de ani vechime, din care o parte chiar reprezintă grosul oamenilor competenţi şi cu mare experienţă (dintre cei cu studii superioare). Nu mai există noţiunea de "principal" şi "principal specialist".
În sistemele corporatiste, pe care dorim să le copiem cu acest sistem de salarizare, personalul cu studii superioare de execuţie (fără funcţii de conducere) este împărţit în 2 sau 3 categorii: "junior", "normal" şi "senior", dacă nu ne plac denumirile "principal" şi "specialist". Un inginer senior aduce în mod evident mai multă plusvaloare companiei, în plus de la el învaţă inginerii debutanţi, chiar dacă au terminat facultatea ca şefi de promoţie. În afară de activitatea de proiectare, orice altă activitate necesită cunoştinţe care nu se pot dobândi în facultate decât parţial.
Actualii ingineri II sau economişti II, ajunşi aproape de clasa maximă, au o marjă de creştere foarte redusă în actuala grilă Mercer. Pe de altă parte, un subinginer debutant, care tocmai a trecut şi el la banda E, poate avea salariul unui adjunct de şef de secţie cu 30 de ani vechime (dacă doreşte conducerea să-i dea).
Anomalia este foarte vizibilă în cazul inginerului adjunct şef secţie. Salariul mediu din grilă este mai mare cu 60% la şeful de secţie, la care se adaugă 18% indemnizaţie conducere, deci în total 78% are şeful mai mult decât adjunctul. Şeful şi adjunctul au de regulă aceleaşi competenţe şi fac aceeaşi activitate, iar răspunderea este şi la adjunct măcar 2-3 luni pe an, când şeful e în CO, la şedinţe la sediu, sau recuperează ore suplimentare.
De aceea eu cred că o primă îmbunătăţire substanţială care s-ar impune atunci când se va ivi ocazia modificării acestei grile ar fi împărţirea meseriilor cu studii superioare măcar în două categorii (inginer/economist şi respectiv inginer/economist senior), urmând ca seniorii să treacă la banda F, iar şefii de birou, laborator, CHE, staţie, etc care sunt acum în banda F să treacă la G, împreună cu şefii de atelier.
În ce priveşte rezultatele obţinute la negocierea CCM, în ciuda tuturor nemulţumirilor care le-am văzut pe acest forum, eu cred că s-a obţinut mai mult decât se putea spera în actualele condiţii. Creşterea reală de 16.70% este echivalentă cu aproape 3 clase din vechea grilă pentru fiecare salariat, plus echilibrările care sunt echivalente cu încă o clasă (calculată ca medie pentru întreg personalul), dar care s-a distribuit preponderent la cei cu salarii sub medie.
Nu cred că cineva poate crede în mod realist că se putea obţine mult mai mult în această etapă. Chiar şi aceste creşteri vor fi destul de dificil de aprobat în bugetul pe 2018, şi nu ştiu ce se va întâmpla dacă nu se aprobă.
Cei din exploatare par foarte nemulţumiţi, deşi majoritatea modificărilor în grilă s-au făcut în favoarea muncitorilor din exploatare, salariile lor medii din grilă sunt mult mai mari decât media pieţei din studiul care a stat la baza Mercer (studiu făcut pe companii din domeniul energetic), iar echilibrările de clase s-au făcut în cea mai mare parte pentru exploatare, TESA a avut un fond mult mai mic.
Chiar şi aceste echilibrări au avut în multe situaţii un efect negativ asupra activităţii: ştiu că mulţi o să mă înjure, dar în multe situaţii cei care erau mult în urmă cu salariile faţă de media pe Hidroelectrica nu erau degeaba aşa: şefii de secţie sau şefii CHE au avut grijă de oamenii serioşi, pe care se putea baza la nevoie, şi lor le-au crescut salariile în trecut. Acum, după echilibrare, toţi au la fel şi oamenii care erau suprasolicitaţi pentru că aveau mai multe competenţe vor spune: "de ce vii tot la mine, pune-i şi pe ceilalţi, că acum au acelaşi salariu".
Asta se întâmplă deja la noi prin centrale, practic aceste echilibrări i-au demotivat pe oamenii de bază din exploatare, care aveau salarii ceva mai mari.
Ştiu că rolul sindicatului este să aplice principii relativ "comuniste": toată lumea să aibă un salariu fix pe post, să nu depindă deloc de şefi sau de conducere, plecând de la prezumţia că şefii şi conducerea nu vor promova pe nimeni după criterii corecte, ci numai după criterii subiective de obedienţă.
Dar acest sistem l-am avut pe vremea lui Ceauşescu, şi rezultatele s-au văzut. Eu cred că motivarea prin salarii consistente a personalului este esenţială pentru bunul mers al activităţii. Şi motivarea se face în raport cu colegii, nu prin indexări uniforme, pe care toată lumea consideră că le merită doar pentru că a venit la serviciu. Motivarea înseamnă să vezi că colegul tău are salariu dublu pentru că munceşte mai mai mult, e mai serios şi mai competent, şi să încerci să faci ca el ( nu să găseşti alte motive sau pretexte - are pile, spală maşina şefului, nu comentează, etc).
Ştiu că pot exista şi sefi incorecţi, aşa cum pot exista subalterni incorecţi, dar eu nu cred că ei constituie majoritatea. La mine în sucursală nu cunosc şefi incompetenţi şi care se comportă incorect cu subordonaţii lor, deşi există destui subordonaţi nemulţumiţi, care au tot timpul ceva de reproşat.
Regulamentul nou de premiere este şi el destul de "comunist": eu am vrut să dau prime doar celor care au avut activităţi deosebite, au depăşit fişa postului, au făcut ore suplimentare neplătite, fără notă de chemare, etc. Nu s-a putut, a trebuit să dau prime (ce-i drept, mai mici) şi celor care nu se pot lăuda decât că au venit la servici şi au stat 8 ore pe zi la birou.
Asta e, înţeleg că sindicatul luptă pentru uniformizare, nu este treaba lui să creeze mecanisme de motivare a oamenilor, asta e misiunea administraţiei.
ÎNTREBARE: ce speranţe putem avea legate de procedura de avansare? Se va aplica inclusiv pentru anul 2018, după evaluarea din februarie? Am câteva persoane în compartiment pe care aş dori să-i avansez (cu creşterea de 10% anuală), nu s-a putut rezolva prin echiibrarea TESA, credeţi că va fi posibil acest lucru în 2018?
Cum se vor face aceste avansări, la cererea salariatului? Fiecare salariat face o cerere (nimeni nu va fi fraier să nu ceară, dacă avansarea este iniţiată de salariat) şi apoi cine trebuie să o aprobe ca să se ajungă la examen?
În cazul în care trebuie aprobarea şefului ierarhic, nu era mai normal să facă acesta cererea, putând să şi motiveze mai detaliat de ce doreşte să promoveze pe cineva (e greu pentru salariat să se laude singur în cerere)?